Co na problemy z zasypianiem?

źródło:Pinterest

źródło:Pinterest

Głęboki całonocny sen to podstawą zdrowego organizmu. Dorośli powinni spać przeciętnie od siedmiu do ośmiu godzin, zaś niemowlęta potrzebują nawet szesnastu godzin snu. Niestety dane statystyczne są zatrważające, średnio co trzeci Polak cierpi na bezsenność. Już po dwóch dniach bez snu stajemy się rozdrażnieni, zmęczeni, mamy problemy z koncentracją i komunikacją. Dlatego warto próbować różne sposoby na spokojny sen, są na pewno bardziej skuteczne niż bezsensowne liczenie baranów.

Odpowiednia higiena snu

Czasami wystarczy zmienić wystrój sypialni, aby poprawić komfort snu. Pomieszczenie sprzyjające wypoczynkowi powinno być odpowiednio zaaranżowane. Postaw na ciepłe kolory ścian, kup wygodne łóżko oraz zadbaj o oświetlenie sypialni. Najlepiej będzie, kiedy pokój do spania będzie znajdował się w części domu, do której nie dociera zgiełk uliczny i blask neonowych świateł. Warto zadbać o odpowiednią temperaturę sypialni (od 16 do 18 stopni Celsjusza). W zimie możesz położyć wilgotny ręcznik na kaloryfer albo zakupić nawilżać powietrza. Zasnąć pomoże Ci przewietrzenie pomieszczenia tuż przed snem. Pamiętaj o tym, że łóżko jest miejscem do odpoczynku, nie należy w nim jeść kolacji i oglądać telewizji – zwłaszcza programów kryminalnych i horrorów, które długo trzymają w napięciu i nie pozwalają zasnąć. Jeżeli masz problemy z zasypianiem, posłuchać spokojnej muzyki i weź relaksującą kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych.

Dieta na dobry sen

Przed snem ograniczmy różne napoje energetyzujące oraz zawierające kofeinę. Nieskazane jest także spożywanie zielonej herbaty, która również wykazuje właściwości pobudzające. Jedz ostatni posiłek nie później niż na dwie godziny przed pójściem spać. Na kolacje wybierz produkty lekkostrawne, np. ciepłe mleko z miodem, owoce, ryby oraz drób. Jeżeli tuż przed zaśnięciem dręczy cię głód, sięgnij po jogurt lub musli z mlekiem. Zapomnij o piciu alkoholu, coca coli oraz herbaty, jeżeli chcesz poradzić sobie z bezsennością. Najlepiej idź do apteki po sprawdzone preparaty ułatwiające zasypianie (zobacz Lunapret), zawierające ekstrakty z korzenia waleriany i szyszek chmielu. Gdy odczuwasz stres i rozdrażnienie, możesz spróbować herbatek ziołowych, m.in. z melisy i dziurawca. Niektórzy farmaceuci polecają na problemy z zasypianiem także napar z głogu. W aptece znajdziesz środki homeopatyczne i nalewki uspokajające, które ukoją skołatane nerwy i pozwolą zasnąć po stresującym dniu. Jeżeli niespokojny sen towarzyszy ci przez kilka tygodni, udaj się do lekarza. W wielu przypadkach potrzebna będzie pomoc psychologa, ponieważ bezsenność ma często podłoże emocjonalne.

Zawsze możemy spróbować walczyć ze stresem i rozładować negatywne emocje utrudniające zasypianie poprzez spacer, gimnastykę, pływanie oraz bieganinie. Warto sięgnąć po techniki relaksacyjne, nauczyć się skutecznej medytacji. Postaraj się również „nie wnosić” do sypialni problemów w pracy, daj sobie czas na odpoczynek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.