Jak uzupełnić niedobór kwasów omega-3?

O pozytywnym wpływie kwasów omega-3 na organizm człowieka mówi się coraz więcej. Są one podstawowym składnikiem błon komórkowych. To grupa kwasów wielonasyconych określanych jako niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (w skrócie NNKT), które – jak sama nazwa mówi – muszą być dostarczane z codziennym pożywieniem. Dlaczego kwasy omega są tak ważne dla naszego organizmu i jak uzupełnić ich niedobór?

pinterest

pinterest

Naturalne źródła kwasów omega

Omega 3 kojarzą się nam z rybami… I nic dziwnego, ponieważ są one głównym i bezpośrednim źródłem korzystnie działających kwasów tłuszczowych. Największą ilość tych dobroczynnych substancji zawierają następujące gatunki ryb morskich: łosoś, tuńczyk i sardynki. W Polsce wciąż nieocenionym źródłem kwasów omega-3 są owoce morza. Dlatego naukowcy apelują o zwiększeniu udziału dobrych tłuszczów w diecie przez częste spożywanie skorupiaków i ryb. Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się również w następujących olejach roślinnych: lnianym, arachidowym i rzepakowy.

Rola kwasów omega-3

Nie sposób wymienić wszystkie korzyści, jakie daje omega-3. Już od początku życia płodowego kwasy tłuszczowe omega-3 odrywają bardzo ważną rolę w kształtowaniu układu nerwowego dziecka, ponieważ poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przepływ bodźców nerwowych. Pomagają także zapobiegać chorobom układu krwionośnego oraz stabilizują ciśnienie tętnicze. Niebagatelne znaczeni odgrywają także kwasy tłuszczowe w wzmocnieniu systemu odporności naturalnej. Oznacza to, że regularne spożywanie ryb chroni organizm przed infekcjami i innymi chorobami autoimmunologicznymi. Co ciekawe, istnieją badania wskazujące na wpływ kwasów tłuszczowych na układ nerwowy. Podobno dieta bogata w ryby morskie i oleje roślinne pozytywnie wpływa na procesy poznawcze.

Niedobór kwasów omega-3

Gdy kwasów omega-3 brakuje, nasz organizm wysyła znaki w postaci suchej skóry, wypadających włosów, łamiących się paznokci, trudności w zapamiętywaniu i koncentrowaniu się oraz pogorszeniu wzroku. Niedobór omega-3 jest szczególnie niebezpieczny w czasie ciąży. Jednym z objawów niedoboru tych substancji jest retinopatia noworodków, tj. choroba siatkówki oka, która może prowadzić do ślepoty. Według badań dieta uboga w kwasy omega-3 może być przyczyną większej podatności na stany depresyjne i agresje. Dlatego tak ważne jest spożywanie na co dzień produktów bogatych w kwasy omega-3. Jeżeli nie pałamy miłością do ryb, możemy urozmaicić posiłki dodając do nich suplementy witaminowe. Niedobór kwasów omega-3 możemy uzupełnić biorąc szybko przyswajalne omega-3 w kapsułkach (dowiedz się więcej – kwasy omega-3). Polecam produkt MegaRed, który zawiera olej pochodzący w 100% z kryla antarktycznego. Skorupiak ten żyje w wodach Antarktydy, jego tłuszcz jest nieocenionym wciąż składnikiem suplementów diety. Największą zaletą tego produktu jest to, że przyjmuje się go raz dziennie i nie ma rybiego zapachu, co jest bardzo uciążliwe w przypadku spożywania świeżych ryb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.