Jak zmienić nawyki żywieniowe i ograniczyć sól w diecie?

Permanentny pośpiech sprawia, że nie uświadamiamy sobie jak wiele soli zawierają produkty, które spożywamy na co dzień. Aby organizm dobrze funkcjonował, sód jest niezbędny, ale tylko w określonym stężeniu. Nadmierna ilość sodu może być przyczyną takich schorzeń jak niewydolność nerek, nadciśnienie tętnicze oraz miażdżyca. Jeżeli stężenie sodu przekroczy normę (około 140 mmol/l) konieczna staje się dieta niskosodowa. Jak kontrolować poziom tego pierwiastka w naszym organizmie? I jakie produkty są zalecane w diecie bez soli?

pinterest

pinterest


Sód a zdrowie
Ograniczenie spożycia soli jest elementarne w leczeniu chorób układu krwionośnego i pokarmowego. Niesolenie potraw jest zalecane w celach profilaktyki zdrowotnej u ludzi w starszym wieku. Dietę niskosodową z reguły zaleca lekarz, który zdiagnozuje w organizmie zaburzenia wodno-elektrolitowe. Całkowite wyeliminowanie sodu dotyczy osób cierpiących na zapalenie kłębuszków nerkowych, niewydolność krążenia, marskość wątroby, itp. Według Światowej Organizacji Zdrowia maksymalne dzienne spożycie doli nie powinno przekraczać jednej łyżeczki. Niestety Polacy wciąż solą za często i za dużo (nawet trzy razy więcej niż zalecają normy WHO). Kuchnia polska bazuje na daniach słonych i dosalanych. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wiele produktów, takich jak: żółty ser, chleb, wędliny, margaryna posiadają w sobie chlorek sodu. Wykluczenie soli z diety jest elementarne dla zachowania zdrowia i zapobiegania wielu chorobom. Potrawy bez soli nie muszą smakować jak trawa. Sól możemy zastąpić ziołami, które nadadzą przekąsce równie smacznego charakteru.

Produkty w diecie niskosodowej
Dieta niskosodowa ma spis produktów, których należy unikać jak ognia. Sposób żywienia bez soli jest dość restrykcyjny, wymaga wielu wyrzeczeń i dyscypliny. Przede wszystkim należy zrezygnować z produktów przetworzonych takich jak konserwy mięsne i wędliny – czy w postaci wędzonej czy suszonej. Szkodliwe mogą okazać się także słone przekąski, tj. chipsy, paluszki, krakersy. Warto zastanowić się nad ograniczeniem spożywania żółtego sera oraz tradycyjnego pieczywa. Dieta niskosodowa oparta jest na podaży dużej ilości warzyw i owoców. W jadłospisie osoby ograniczającej sól znajdzie się miejsce dla chudego mięsa drobiowego i ryb przygotowywanych na parze. Warto sięgnąć po gotowany ryż – podawany oczywiście bez soli.

Więcej informacji na temat ograniczenia soli znajdziemy na stronie wyrzucsolnicze.pl. Szczególnie polecam zakładkę dietetyk radzi z filmikami na wiele tematów, m.in. dieta niskosodowa, sól w diecie dziecka i jak przygotowywać smaczne posiłki bez soli.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.