Kobieta w ciąży – jak zadbać o siebie?

Wprawdzie ciąża to nie choroba, to jednak wymaga od kobiety szczególnej troski o siebie i dziecko. Zdrowa dieta, sen oraz odpowiednia pielęgnacja ciała – o tym powinna pamiętać każda kobieta w ciąży.  Jak zatem zadbać o siebie w okresie oczekiwania na potomstwo?

shutterstock_172947323_small

Zdrowe odżywianie

Dieta w ciąży nie powinna się różnić za bardzo od diety zdrowego człowieka. Bardzo ważne jest to, aby menu było zróżnicowane, tj. bogate w ryby, mięso, nabiał, ciemne pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryż, makarony oraz warzywa i owoce. Nie ulegaj nieustannym zachciankom! Warto wiedzieć, że ciężar ciała kobiety w ciąży nie powinien zwiększyć się o więcej niż 20% wagi sprzed poczęciem dziecka. Warto ograniczyć produkty powodujące wzdęcia, zwłaszcza podczas trzeciego trymestru ciąży. Lepiej jest ograniczyć słodycze i inne artykuły spożywcze, które są przetworzone. Bardzo ważne jest jedzenie posiłków w regularnych odstępach czasu – najlepiej co 3-4 godziny (przynajmniej 5 posiłków). Podczas ciąży należy dużo pić i unikać nadmiernej ilości soli, która przecież nasila obrzęki, utrudniające codzienne funkcjonowanie.

Suplementacja kwasu foliowego

Kobieta w ciąży (przeczytaj) powinna przyjmować kwas foliowy, aby zapobiec rozwojowi wad cewki nerkowej u dziecka. Suplement diety jest wskazany również dla pań, które planują poczęcie dziecka. Świadome macierzyństwo jest modne, coraz więcej kobiet dojrzale przygotowuje się do roli mamy i na kilka miesięcy przed zajściem w ciąże przyjmuje suplement, np. Folik Mama.

Wysypianie się

W pierwszym trymestrze ciąży ciężarna może odczuwać ciągle zmęczenie. Jedynym sposobem na przetrwanie tego okresu jest spanie. Nie warto sięgać po kawę ani zmuszać się do codziennych aktywności, typu sprzątanie czy gotowanie. Trzeba po prostu położyć się do łóżka i zasnąć. Inni muszą zrozumieć, że ciąża to czas odpoczynku.

Pielęgnacja ciała

Ciało kobiety w ciąży zmienia się – skóra traci jędrność i sprężystość. U wielu pań pojawiają się rozstępy, które są objawem typowym dla ciąży. Warto z nimi walczyć, stosując kremy i balsamy niwelujące te zmiany skórne. Godne polecenia są częste masaże skóry za pomocą olejków, które poprawią ukrwienie oraz zrelaksują ciało. Można również poddać się zabiegom upiększającym w gabinecie kosmetycznym, warto wcześniej jednak poinformować osobę pracującą w nim o swoim stanie zdrowia.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży

Wiele kobiet w okresie ciąży rezygnuje z aktywności fizycznej. Jeżeli lekarz nie ma przeciwwskazań, warto zapisać się na zajęcia w wodzie, np. aqua aerobic przeznaczony stricte dla ciężarnych lub udać się do klubu fitness na pilates. W zaciszu domowego ogniska można również wykonać ćwiczenia, które poprawią krążenie i zwiększą odporność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.