Zespół napięcia przedmiesiączkowego – jak przetrwać ten czas?

Podobno co druga kobieta odczuwa objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS), które zakłócają codzienne funkcjonowanie zarówno w domu, jak i w pracy. Dolegliwości takie jak bezsenność, drażliwość, nudności, bóle głowy i problemy z koncentracją pojawiają się około 7-12 dni przed miesiączką i ustępują dopiero w momencie rozpoczęcia krwawienia. Poznaj domowe sposoby, które łagodzą uciążliwe objawy i pozwolą przetrwać trudne dni.

ból brzucha towarzyszący PMS (źródło:pinterest)

ból brzucha towarzyszący PMS (źródło:pinterest)

Dieta lekkostrawna

Jeżeli na kilka dni przed miesiączką odczuwasz coraz bardziej nieprzyjemne skutki zmian hormonalnych, naucz się przygotowywać posiłki lekkostrawne. Naukowcy zauważyli związek między jedzeniem produktów bogatych w węglowodany proste i tłuszcze zwierzęce a nasileniem objawów PMS. Jedz zatem tylko węglowodany złożone, które znajdziesz w pełnoziarnistym pieczywie, musli, otrębach, płatkach owsianych i ryżu brązowym. Na kilka dni przed wystąpieniem miesiączki zrezygnuj całkowicie ze słodzenia i solenia. Lekarze zalecają także unikanie kofeiny oraz alkoholu. Pamiętaj również o nawilżaniu organizmu „od środka”. Pij minimum dwa litry płynów dziennie. Niech w Twojej diecie nie zabraknie wody mineralnej, soków owocowych oraz smoothie. Godna polecenia jest herbata z melisą, która koi nerwy i uspokaja. W codziennym jadłospisie znajdź sporo miejsca na warzywa i owoce, które zawierają potas i magnez (banany, szpinak oraz pomidory).

Wysiłek fizyczny i relaks

Zespół napięcia przedmiesiączkowego najczęściej dotyka panie, które prowadzą mało aktywny tryb życia. Postaraj się żyć aktywnie. Nie musisz uprawiać sportów wyczynowo. Wystarczy zwykła jazda na rowerze lub codzienna gimnastyka. Wybierz wysiłek dostosowany do własnych potrzeb i przede wszystkim stylu życia! W trakcie aktywności fizycznej organizm wytwarza hormon szczęścia, dzięki czemu po prostu poczujesz się lepiej, a Twój mózg będzie bardziej dotleniony. Ponadto pozbędziesz się nadmiaru wody w organizmie, czyli efektu nabrzmiałego brzucha. Ponadto ważny jest czas na relaks – mała drzemka po pracy może złagodzić stres i sprawić, że napięcie będzie mniejsze. Znajdź chwilę na jogę i medytację lub kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych.

Jeżeli modyfikacja diety oraz aktywność fizyczna nie pomogą, warto udać się do lekarza, który może przypisać leki. W wielu przypadkach mogą być to leki przeciwdepresyjne lub hormonalne. Nie zwlekaj! Zrób coś ze swoim napięciem !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.