Kobiece dolegliwości: dokuczliwe bóle menstruacyjne

6a4669024fddbc247817e01639be5148

Bolesne miesiączki to przypadłość, która dopada około 70% kobiet. U niektórych potrafią być tak silne, że zaburzają normalne funkcjonowanie, a także wymuszają chwilowe wycofanie się z życia zawodowego i prywatnego. Bóle menstruacyjne najczęściej pojawiają się w momencie rozpoczęcia miesiączki, aczkolwiek dość często potrafią wystąpić już na 2-3 dni przed planowanym krwawieniem.

 Bóle menstruacyjne najczęściej pojawiają się w dolnej części brzucha. U niektórych kobiet promieniują aż do krzyża i części lędźwiowej kręgosłupa. Atakują też nogi i powodują szereg innych dolegliwości: nudności, wymioty, pogorszenie nastroju. Niekiedy bólom menstruacyjnym towarzyszą też zawroty i bóle głowy, brak apetytu, wzdęcia i biegunki. Niestety, mimo iż miesiączka jest naturalnym stanem w życiu kobiety, potrafi dać solidnie w kość.

Skąd się biorą bóle menstruacyjne?

Dyskomfort występujący przy miesiączce spowodowany jest zwiększonym wydzielaniem prostaglandyn. Powodują one nadmierne kurczenie się mięśniówki macicy, w efekcie czego dochodzi do jej niedokrwienia i niedotlenienia, a co za tym idzie – do bólu.

Natężenie bólu u kobiet może mieć zupełnie różny charakter. U jednych taki ból będzie tylko ciężarem w podbrzuszu. U innych ogromnym dyskomfortem wywołującym omdlenia (przeczytaj więcej o przyczynach i rodzajach bólu na stronie No-Spa – bóle menstruacyjne)

Bez względu na to, jak intensywny jest ból związany z menstruacją warto, a nawet i trzeba próbować go zwalczyć. Niezawodne w tej kwestii są domowe sposoby i środki przeciwbólowe dostępne w aptece bez recepty.

W jaki sposób walczyć z bólami menstruacyjnymi?

ciepłe okłady (źródło: pinterest)

ciepłe okłady (źródło: pinterest)

1. Już nasze babcie wiedziały, że na bóle miesiączkowe najlepsza jest terapia ciepłem i sięgały po termofor, który przykładały do brzucha. Dziś ciepło jest również sprawdzonym lekiem na całe zło. Jeśli nie posiadacie termoforu, możecie śmiało użyć zwykłej szklanej butelki (np. po ulubionym soku),  wlać do nie ciepłą wodę, owinąć w delikatną szmatkę, a następnie przyłożyć do bolesnego miejsca.

Ulgę w bólu przyniosą też ciepłe kąpiele, zwłaszcza z olejkiem lawendowym, szałwią lub rumiankiem. Należy tylko pamiętać, aby woda w wannie nie była zbyt gorąca, bo wówczas wywoła krwotok.

Na bóle menstruacyjne: No-Spa (źródło: www.no-spa.pl)

Na bóle menstruacyjne: No-Spa (źródło: www.no-spa.pl)

2. Bardzo pomocne w bólach menstruacyjnych są środki przeciwbólowe. Należy tylko pamiętać aby nie wybierać tych, które są pochodnymi kwasu acetylosalicylowego, gdyż takie nasilą tylko krwawienie. Idealnym rozwiązaniem są leki rozkurczowe, jak np. No-Spa, które działają w miejscu bólu i likwidują jego przyczynę czyli nieprzyjemne skurcze.

3. Bardzo pomocne są też delikatne masaże brzucha. Masując brzuch kolistymi ruchami (zawsze zgodnie z ruchem wskazówek zegara) rozluźnicie napięte mięśnie i zminimalizujecie ból. Brzuch można masować „na sucho” lub przy użyciu olejków do masażu.

Joga (źródło: pinterest)

Joga (źródło: pinterest)

4. W tych trudnych dniach warto także zadbać o solidną dawkę odpoczynku. Leniuchowanie na kanapie z dobrą książką w ręku i kubkiem ciepłej herbaty jest jak najbardziej wskazane. Nie wskazane z kolei są intensywne ćwiczenia fizyczne. Nawet jeśli nie wyobrażacie sobie życia bez systematycznych ćwiczeń, na czas menstruacji powinniście z nich zrezygnować. Zamiast wylewania siódmych potów w klubie fitness, wybierzcie się na spacer do parku. Możecie też zaserwować sobie ćwiczenia rozciągające lub jogę. Niektóre pozycje jogi potrafią zdziałać prawdziwe cuda i niemalże natychmiast pozbyć się bolesnego dyskomfortu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.